Wartości prawdziwe, dobre i piękne są obecne w każdej kulturze. Dzięki procesowi inkulturacji można integrować je w chrześcijaństwie, tak by człowiek był zdolny do wyrażania wiary w swojej kulturze. Po prawie trzystu latach dialogu z kulturą hellenistyczną przyjęte w czasie zgromadzenia w Nicei pojęcie ὁμοούσιος obroniło religijną powagę chrześcijaństwa. Dzięki temu ujawniła się ranga Kościoła jako instytucji kierowanej przez biskupów i papieża w Rzymie. Wspólnota ta ukazała swą wielkość duchową zakorzenioną w poszukiwaniu prawdy, jej ostoją były też Kościoły domowe i życie mnisze, które narodziło się pod koniec III w. Termin ὁμοούσιος był w IV wieku teologicznie niedopracowany, otwarty i dzięki temu ostatecznie stał się orężem walki o ortodoksję w życiu chrześcijan i podczas kolejnych soborów.
Nicejskie ὁμοούσιος w procesie inkulturacji wiary w Bóstwo Syna. Studium teologicznofundamentalne na tle tradycji tom 175
Studia i Materiały
Elżbieta Kotkowska
40 zł
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Wydział Teologiczny
2015
300
978-83-65251-22-0